کد خبر: ۸۶۳۵۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
افزایش مهاجرت از سیستان بخاطر بحران آب

تصاویر| زندگی در بستر هامون خشک؛ روستا‌ها در سکوتی غمناک فرو رفته‌اند!

بی آبی و هجوم ریزگرد‌ها از بستر خشک تالاب با طوفان‌هایی با سرعت ۹۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت که همواره با شن و ماسه خشک همراه است باعث به زیر خاک رفتن خانه‌های روستایی، تلف شدن دام‌ها و از بین رفتن چاه‌های آب شیرین برای معدود زمین‌های کشاورزی باقیمانده از خشکسالی در حاشیه تالاب بین المللی هامون می‌شود
تصاویر| زندگی در بستر هامون خشک؛ روستا‌ها در سکوتی غمناک فرو رفته‌اند!
آفتاب‌‌نیوز :

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ کشور پس از خزر و ارومیه؛ هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌محیطی در ایران و آب و هوای معتدل آن هرساله پذیرای پرندگان مهاجری مانند درنای طناز، پلیکان و فلامینگو و «سیستان» در روزگاری نه چندان دور انبار غله ایران بوده است.

ساخت سد‌های مختلف مانند کجکی و کمال خان بر روی هیرمند برای انحراف آب، ندادن حقه آبه هامون توسط طرف افغانستانی نصب و بکارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند جهت کشاورزی در آن طرف مرز از یک سو و کاهش باران‌های فصلی و تغییرات آب و هوایی جهان از سوی دیگر، خشک شدن دریاچه هامون را به دنبال داشت.

این روز‌ها دیگر در سیستان، خبری از دامداری، کشاورزی، حصیربافی و ماهیگیری نیست، روستا‌ها در سکوتی غمناک فرو رفته‌اند، بی آبی و هجوم ریزگرد‌ها از بستر خشک تالاب با طوفان‌هایی با سرعت ۹۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت که همواره با شن و ماسه خشک همراه است باعث به زیر خاک رفتن خانه‌های روستایی، تلف شدن دام‌ها و از بین رفتن چاه‌های آب شیرین برای معدود زمین‌های کشاورزی باقیمانده از خشکسالی در حاشیه تالاب بین المللی هامون می‌شود که دستاورد آن از دست دادن خاکی حاصل‌خیز و مهاجرت از روستا‌ها است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
7
عجب!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
13
میشه با توسل به اقتدار ادعاییتون یه کوچولو از حق این مظلومین بی پناه رو از طالبان بگیرید. حداقلش این انسان های مظلوم با حقابشون دیگه تریاک که کشت نمی کنند... مگه اینکه شما با طالبان...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین